«Берлінські подушки», які допомагають легковим автівкам зменшувати швидкість, почали облаштовувати в містах України
Вони потроху починають заміняти «лежачих поліційних» — дешевший і менш дієвий рудимент початку 2000-х.
Про це повідомляє DROBRO з посиланням на Finance.ua.
У Києві перші «подушки» як експеримент вирішили облаштувати на пʼяти вулицях лише у вересні 2023 року. Це штучні нерівності посеред проїжджої частини, що мають сприяти зниженню швидкості руху автомобілів. Ширина конструкцій є такою, що приватні авто змушені пригальмовувати й виїжджати на підвищення однією стороною. Натомість спецтехніка й автобуси, що мають ширшу колісну базу, просто пропускають цю нерівність між колесами, це не впливає на їхній рух.
«Подушки» без зупинки також можна об’їжджати на велосипедах, електросамокатах або моноколесах. Крім того, вони менше травмують підвіску автомобіля, зайвий раз не сповільнюють громадський транспорт і не блокують потік дощової води під час злив, коментує The Village Україна депутатка Київради Євгенія Кулеба.
Де розмістять у Києві
Екземпляри конструкцій, що замінять класичних «лежачих поліційних», презентували на «Київській майстерні міста». Київські урбаністи домовилися з міською владою, що в місті потрібні нові засоби для заспокоєння руху автівок. На «майстерні» показали два варіанти на заміну «лежачим поліційним» — від українського виробника, а також «берлінські подушки» з Польщі.
У Києві поки що вирішили не встановлювати гумові «подушки», адже ті «мають багато недоліків», каже Кулеба. Так, одна «берлінська подушка» з гуми коштує близько 65 тисяч гривень, з ФЕМ — 23 тисячі, а з асфальтобетону — 21 тисячу гривень, додає депутатка Київради.
Натомість «Київавтодор» до кінця 2023 року обладнає конструкції з ФЕМ й асфальтобетону на двох із пʼяти погоджених поліцією вулиць: Підвисоцького, Білокур, Бажова, Парково-Сирецькій і Метробудівській. Крім того, патрульна поліція вже погодила встановлення інформаційних щитів у місцях, де розмістять «подушки», відповіли в департаменті транспортної інфраструктури КМДА на запит The Village Україна. Рішення щодо нових дорожніх пагорбів на вулицях Києва ухвалюватимуть після «певного періоду експлуатації», коментує в.о. голови департаменту Валентин Кульбако.
Де ще встановлюють
Утім, Київ не став першопрохідцем у цьому питанні – перші «берлінські подушки» вже встановлювали у Львові, Дніпрі, Вінниці й інших містах України. У Львові перші «берлінські подушки» обладнали на вулиці Інструментальній у 2021 році, пізніше ще одну «подушку» відкрили на вулиці Лінкольна.
Крім того, «берлінські подушки» вирішили облаштувати в Дніпрі. Їх обладнали на вулиці Скоробогатова (раніше — Громова), а також на розі Вернадського та Коновальця — спочатку там планували облаштувати підняте перехрестя, але врешті відмовилися від цієї ідеї.
«Занедбана вулиця Скоробогатова перетворилася на зразкову з точки зору впровадження сучасних урбаністичних рішень. Це стосується і тротуарів, і проїзної частини», — вважають у спільноті Urban Dnipro.
«Оскільки ремонт вулиці [Скоробогатова — ред.] був поточним, змінювати геометрію проїзної частини — встановити острівці безпеки чи антикишені – не було можливості.
Натомість новим асфальтовим покриттям водії із задоволенням швидко їздили тихою житловою вулицею. Встановлення саме берлінських подушок було єдиним виходом із ситуації”, — коментує The Village Україна засновник спільноти Urban Dnipro Руслан Ширінов.
На вулиці Скоробогатова нанесли розмітку й встановили знаки, які позначають спільний рух для велосипедів й авто. Кількість пересувань засобами мікромобільності, ймовірно, почне зростати, якщо створити «безпечну комфортну й зрозумілу інфраструктуру» в місті, вважає Ширінов.
Нові «берлінські подушки» в Дніпрі планують продовжити облаштовувати й у наступному році, насамперед на вулиці Єфремова. «Гадаю, вона буде не єдиним місцем, де подушки зʼявляться найближчим часом», — прогнозує Ширінов.
У Вінниці перші тестові «берлінські подушки» облаштували в серпні 2023 року поруч із міським ліцеєм № 19, на вулиці Славетній. Вартість однієї такої конструкції – близько 30 тисяч гривень, розповів директор департаменту транспорту та міської мобільності Андрій Сорокін «Суспільному».
Уже у вересні депутати Вінницької міськради ухвалили рішення про встановлення ще 18 «подушок» поблизу девʼяти закладів освіти в місті. Поки що такі засоби заспокоєння руху на дорозі використовують лише біля багатолюдних навчальних закладів.