Таку думку в інтерв’ю українському англомовному проєкту KYIV NOT KIEV висловив Кайл Волтер, експерт з протидії дезінформації американської компанії Logically
«Я не бачу, щоб Росія таргетувала свої меседжі на США так старанно, як це було в минулому. На жаль, у таких країнах як США та Британія, вони вже створили самодостатні системи пропаганди та дезінформації. У США вже є люди, які із задоволенням діляться російською пропагандою та дезінформацією та поширюють її далі», вважає Волтер.
Як пише DROBRO, на його думку, меседжі, які Росія поширює на американську аудиторію, значно не відрізняються від тих, що їх країна-агресорка таргетує на решту країн світу, аби виправдати свій напад на Україну. Це звинувачення України в нацизмі, сатанізмі, та терористичній діяльності.
Днями Logically випустила коротку аналітику до річниці російської повномасштабної агресії в Україні. У ній експерти аналізують, як російські наративи про Україну резонували в англомовному просторі за час з 1 листопада 2021 року до 7 лютого 2023 року. Для цього фахівці з Logically за допомогою ШІ проаналізували тисячі доменів, повідомлення з соцмереж та веб-платформ за ключовими словами Nazism/Satanism/Terrorism, виключивши з пошуку їх використання на позначення власне росіян.
З початку російської повномасштабної агресії в Україні згадки про Україну як «нацистську державу» зросли на 2600%, звинувачень у сатанізмі побільшало на 7300%, а в тероризмі – на 16200%. При цьому, пік звинувачень України у нацизмі припадав на перші місяці після початку вторгнення – лютий-березень 2022 року. Наративи про сатанізм та тероризм найбільше поширювали наприкінці 2022 року на фоні зростаючої збройної підтримки України союзниками. Експерти Logically вважають, що англомовна аудиторія цих меседжів сягає десятків мільйонів людей.
Кайл Волтер переконаний, що російській пропаганді все ж не вдасться похитнути підтримку американців. В розмові з Тетяною Гайдук з KYIV NOT KIEV експерт зазначає, що російські наративи еволюціонували за рік повномасштабної війни в Україні: «Риторика стала серйознішою щодо жертв, на які доведеться піти російському народові. Вона суттєво прегукується з темою Другої світової війни, Сталінграду, зображує російські війська визволителями, як за часів Другої світової». Посилилися й наративи про «колективний захід» та НАТО, яке не зупиниться, поки не знищить Росію. Міністр закордонних справ РФ Лавров порівнює русофобію з Голокостом, а в офіційних меседжах Росію зображають жертвою імперського колоніального Заходу. Зовнішню ж аудиторію Росія залякує ескалацією війни як наслідком підтримки України.
Для досконалішого вивчення потенційно шкідливого онлайн-контенту, зокрема, російської пропаганди та дезінформації, фахівці Logically використовують можливості штучного інтелекту. ШІ вміє вказувати на потенційно шкідливі наративи, щоб експерти могли взятися до їх дослідження, та економить час на прочісування інтернету вручну. «ШІ допомагає автоматично розбити інформацію на категорії для подальших досліджень», каже Волтер. Експерти, натомість, вчать алгоритм працювати з найбі
льшими російськими телеграм-каналами, сторінками ВКонтакте та твіттер-аккаунтами, через які поширюється пропаганда чи дезінформація, тренують його через взаємодію за прикладом Chat GPT: «Спочатку ми надаємо власну експертизу з окремих питань, а потім допомагаємо моделі розпізнавати те, що експерти вважають потенційною неправдою та дезінформацією».
В Logically працюють близько 200 фахівців, з них біля 40 займаються розслідуваннями, а офіси компанії розташовані у Сполучених Штатах, Великій Британії та Індії. Поєднання можливостей штучного інтелекту з людським дозволяє їй відслідковувати потенційно шкідливі наративи в мережі, що стосуються виборів, охорони здоров’я, впливу війни тощо на замовлення урядів та приватних клієнтів.
KYIV NOT KIEV – це англомовний проєкт від команди Truman, що прагне покращити комунікацію України зі світом. Засновниці проєкту вважають, що недостатня комунікація залишає простір для дезінформації, який заповнює Росія. Проєкт відомий серією інтерв’ю з іноземними послами в Україні.