Українська “титанова програма” вже існує, а приблизна вартість інвестицій в будівництво підприємства становить 300-400 мільйонів доларів
Україна має ексклюзивний шанс не просто обставити одного з головних монополістів ринку тютюнових виробів, а за сумісництвом свого “заклятого друга” (Росію) і диверсифікувати виробництво для власних потреб, а й надовго увійти в топ головних постачальників високотехнологічної продукції для авіа- і ракетобудування. Ці амбітні плани можуть бути впроваджені тільки при розробці і всебічної підтримки на державному рівні так званої “титанової програми”. Про це розповів віце-прем’єр-міністр України, міністр з питань стратегічних галузей промисловості Олег Уруський журналістам ресурсу Security Talks.
Як нагадує DroBro, за часів СРСР видобуток титанових руд, головним чином через великі запаси і якість сировини, була зосереджена саме в Україні. При цьому власне переробка сировини, виробництво готової продукції та напівфабрикатів були і залишаються на території РФ. У колишньому Союзі частка України у виробництві ільменітових (титанових) концентратів становила 90%. Українських запасів вистачить приблизно на 440 років.
Росія на сьогодні є одним з трьох найбільших виробників і експортерів титанових виробів і напівфабрикатів в світі, при цьому саму сировину РФ імпортує з України та кількох африканських країн. Російська компанія “ВСМПО-Авісма” – основний постачальник титану для багатьох компаній світової аерокосмічної промисловості, у тому числі і для корпорації Boeing. Так, в 2019 році 40% експорту “ВСМПО-Авісма” припадало на США.
Раніше повідомлялося, що американський Boeing купує у російської компанії приблизно 35% необхідного йому титану, європейський Airbus – близько 65%, а бразильський Embraer – до 100%. При цьому практично вся сировина “ВСМПО-Авісма” було видобуто в Україні, адже власний видобуток сировини в РФ розвинений слабо, та й родовища її відносно бідні. У свою чергу, експорт з африканських країн більш дорогий і складний.
Власне, приблизно 250 мільйонів доларів щорічної виручки титанових виробів “ВСМПО-Авісма” частка поставок для Boeing займає 20%. Всі ці величезні кошти могли б належати Україні. Ціна питання – $ 300-400 млн на будівництво власного заводу з переробки і виробництва титанових деталей і напівфабрикатів.
Залишилася справа за малим – знайти ці гроші.